Täyssähkö- ja hybridiautojen osuus autokannassa kasvaa kiihtyvällä tahdilla. Aurinkovoimala tuottaa edullisia ja päästöttömiä kilometrejä liikenteeseen. Moni aurinkovoimalan hankkinut hankkii käyttöönsä myös sähköauton ja sen myötä tarvitaan latauspiste. Mutta millainen latauspiste olisi viisain valinta?
Neljä vinkkiä sähköauton latausaseman valintaan:
1. Valitse oikean kokoinen latausratkaisu
Jos auto on ladattava hybridi, riittää teholtaan 3,7 kW:n latausasema, esim. Wallbe LEO, jonka voi säätää tarvittaessa myös lataamaan 11 kW. Hybridiauton akku on suhteellisen pieni ja hitaampi lataus säästää akkua. Akku ehtii mainiosti latautua esimerkiksi yön aikana.
Täyssähköauton akku on huomattavasti suurempi ja on suositeltavaa hankkia teholtaan 11 tai 22 kW:n latauslaite, niin akun saa ladattua nopeammin (esim. LAPP Wallbox + GEF Vision).
Jos kotona on sekä ladattava hybridi että täyssähköauto, joita halutaan ladata yhtä aikaa, voisin suositella kahta eri latauslaitetta tai yhden yhteisen, jossa on kaksi pistoketta. Tähän tarkoitukseen soveltuu mainiosti Ctek Chargestorm Connected 2 -latausasema.
Latauspistokkeet ovat täyssähköautossa ja plug in -hybridissä samanlaiset, yleensä Type 2 -pistokkeet. Type 2 on yleisin sähköautojen pistoketyyppi Euroopassa.
2. Tarvitaanko älykäs vai vähemmän älykäs latauspiste?
Sähköauton ja ladattavan hybridin latauslaitteita on tarjolla periaatteessa kahdenlaisia: älykkäitä latauslaitteita ja peruslatauslaitteita, jotka vain lataavat autoa ilman säätö- ja ohjausmahdollisuuksia.
GEF:in valikoimissa peruslatausasemaa edustaa LAPP Wallbox, jonka toimintaa voidaan kuitenkin ohjata GEF Vision -energianhallintapalvelun avulla. Asiakkaiden, joilla on jo aurinkovoimala ja/tai GEF Vision, onkin perusteltua valita edullinen LAPP Wallbox.
Useimmissa tapauksissa älykäs latauslaite palvelee parhaiten, sillä se on huolettomin ja turvallisin vaihtoehto auton kotilataukseen. Älykäs latausasema osaa säädellä automaattisesti auton lataustehoa kodin muun sähkönkulutuksen mukaan. Esimerkiksi sähkösauna ja auton latausasema eivät voi olla päällä yhtä aikaa, jotta omakotitalojen tyypilliset 3 x 25 A pääsulakkeet kestäisivät sähkönkulutuksen.
Omakotitaloasukkaalla on vaihtoehtona kasvattaa pääsulakekokoa, mutta on hyvä huomioida, että se lisää asennuskustannuksen lisäksi liittymän kuukausimaksua. Älykkäät latausasemat pitävät huolen, ettei järjestelmä ylikuormitu eikä sähköliittymän kokoa tarvitse suurentaa.
Useat älykkäät laitteet osaavat myös tarvittaessa välttää lataukset kalliiden sähkötuntien aikana.
3. Valitse latauspisteen asennuspaikka harkiten
Alussa on syytä miettiä, mihin autolatauslaite tulisi asentaa, jotta autoa olisi mahdollisimman helppoa ladata. Latauslaitteet ovat säänkestäviä, joten latauspistokkeen voi asennuttaa yhtä lailla autotallin seinään tai taivasalle.
Tyypillisesti omakotitaloissa latausaseman etäisyys pääsähkökeskukselta on alle 15 metriä.
Jos auton peruuttaa tai ajaa keula edellä auton parkkipaikkaan, niin ylettyyhän latausjohto latausasemalta hyvin ja sujuvasti auton latauspistokkeelle?
Valittaessa paikkaa latausasemalle on hyvä huomioida myös liikuntaesteisen mahdollisuus käyttää latausasemaa. Mahtuuko esimerkiksi pyörätuolin kanssa liikkumaan ja yltääkö istuma-asennosta laittelemaan latausjohdot paikoilleen?
4. Älykäs sähköauton latausasema osaa väistellä sähkön kalleimmat tunnit
Valitessasi LAPP-latausaseman + GEF Vision -energianhallintapalvelun saat hyödynnettyä parhaiten oman aurinkosähkön tuotannon lisäksi myös sähkön edullisimmat pörssihinnat ja säästät selvää rahaa.
Tutustu tarkemmin latauslaitteisiin ja ole yhteydessä asiantunteviin GEF Kumppaneihimme, joita löytyy ympäri Suomen.
Sami Järvenpää
GreenEnergy Finland