Reklamaatio-ohje jälleenmyyjille

Yleistä

Tyypillisimmät reklamaatiot liittyvät tavaran kuljetuksiin. Tavara voi olla rikkoontunut tai sen toimitus voi olla viivästynyt. Vahingoittuneen lähetyksen kohdalla vauriosta ilmoittaminen vaatii välittömiä toimia, kun vaurio huomataan. Kuljetusyhtiömme vaatii kuljetusreklamaation tehtäväksi 7 vuorokauden kuluessa tavaran toimituksesta, jonka jälkeen asia on katsottu käsitellyksi. 

 

Kuljetusreklamaatio - rikkoutunut lähetys

Jos rahdin pakkaus, lava tai rahdin sisältö on vahingoittunut, ota kuvat ja tee ripeästi kuljetusreklamaatio. Jos et itse ota toimitusta vastaan, pyydä loppuasiakasta tarkastamaan toimitus mahdollisimman pian sen saavuttua perille. Tässä on ohje, miten voit tehdä kuljetusreklamaation:

  1. Ilmoita kuljettajalle vauriosta: Jos huomaat kuljetusta vastaanottaessasi lavan, pahvilaatikon, komponentin tai muun lähetyksen osan olevan rikkoutunut tai komponenttien pakkausten olevan rikki yms., vaadi kuljettajaa kirjaamaan kuljetusvaurio. Ota kuvat ennen pakkauksen purkamista!
  2. Dokumentoi vauriot: Jatka vaurioiden dokumentointia. Ota valokuvia vaurioista, mukaan lukien rikkoutuneet osat, paketin ulkoiset vauriot ja mahdollisesti vaurioituneet sisällöt. Näitä valokuvia voidaan käyttää todisteena kuljetusvahinkoista.
  3. Ota yhteyttä: Sovimme reklamaation jatkokäsittelystä.

Reklamaatio - aurinkopaneelit

Näin teet oikein aurinkopaneelireklamaation:

  1. Dokumentoi vahinko tai vika: Ota kuva, tai kuvia, vikaantuneesta aurinkopaneelista sekä yleiskuva, jos paneeli on kiinnitettynä. Ota kuva myös paneelin sarjanumerosta, joka yleensä on paneelin kehyksen vieressä lasin alla.  
  2. Tee kirjallinen reklamaatio: Kerro miten vaurio on syntynyt tai mikä aurinkopaneelissa on vikana. Liitä mukaan kuvia, mahdolliset mittaustulokset sekä aurinkopaneelin sarjanumero (mielellään kuva sarjanumerosta).
Aurinkopaneelilava GEF-410-HM108 LP Black huippuominaisuuksilla

Laitereklamaatio- Fronius invertterit

Fronius-tuotteet ovat todella luotettavia. Pääsääntöisesti Fronius-invertterien viat johtuvat löysistä liitoksista tai muista ulkoisista tekijöistä. 

  1. Tutustu inverttereiden tarkastusohjeeseen ja tarkista vaaditut kohdat ennen reklamaation tekemistä. Ongelma saattaa ratketa jo tällä toimintatavalla.
  2. Selvitä antaako laite virhekoodeja: Jos laite antaa virhekoodia, lähetä tieto meille. Jos yritykselläsi on Fronius Service Partner (FSP)-oikeudet, voit selvittää virhekoodit myös itse https://solar-sos.fronius.com/ ja tehdä laitteen mahdollisen vaihtotilauksen.
  3. Dokumentoi viat: Ota yleiskuva voimalasta, invertteristä, sarjanumerolaatasta sekä muista mahdollisesti asiaa selventävistä asioista. Voit toimittaa myös videon selventämään asiaa.
  4. Fronius reklamaation eteneminen: Froniuns toimittaa uuden laitteen tai varaosan noin kahdessa viikossa.
Fronius Symo kolmivaiheinen invertteri

Laitereklamaatio- Growatt invertterit

Growatt-invertterien vikoja voi Growatt jossain tapauksissa etäkorjata, mutta tyypillisesti laite vaihdetaan. Ennen Growatt reklamaation tekemistä tarkista liitännät sekä erityisesti DC-johtojen napaisuus.

  1. Tutustu inverttereiden tarkastusohjeeseen ja tarkista vaaditut kohdat ennen reklamaation tekemistä. Ongelma saattaa ratketa jo tällä toimintatavalla.
  2. Selvitä antaako laite virhekoodeja: Jos laite antaa virhekoodia, lähetä tieto meille. Voit selvittää virhekoodit myös itse. Virhekoodit löytyvät Growatt-invertterin käyttöohjeesta.
  3. Dokumentoi viat: Ota yleiskuva voimalasta, invertteristä, sarjanumerolaatasta. Ota kuvat tai video mittaustuloksista (mittalaitteen näkymä) sekä muista mahdollisesti asiaa selventävistä asioista. Video on myös suositeltava, jos se asian selvityksessä auttaa.
  4. Growatt reklamaation eteneminen: Jos Growatt toimittaa uuden laitteen, sen saapumiseen menee noin 2 viikkoa. 

Ota yhteyttä tukeen

Lähetä tukipyyntö tai reklamaatio sähköpostitse:

GEF asiakaspalvelu: +358 10 325 9000